MindReset

banner musedtech

Το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας σε συνεργασία με τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Junior Achievement και την Lidl Cyprus για πρώτη φορά την σχολική περίοδο 2021-2022 εφάρμοσε το πρόγραμμα «Mind Reset».

Το πρόγραμμα «Mind RΕset» είναι ένα διασκεδαστικό και διαδραστικό πρόγραμμα, που προσφέρει μια σειρά πέντε μαθημάτων σε μαθητές/μαθήτριες των Α' και Β' τάξεων Γυμνασίων. Οι ενότητες του προγράμματος έχουν ως στόχο να φέρουν τους/τις μαθητές/μαθήτριες σε επαφή με τον τομέα της περιβαλλοντικής επιχειρηματικότητας και να τους/τις βοηθήσουν να αναπτύξουν δεξιότητες που θα συμβάλουν στην προστασία και τη διατήρηση του περιβάλλοντος.  Οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να εντοπίσουν τις συνέπειες της χρήσης του πλαστικού στη ζωή μας και να προτείνουν πρακτικές και βιώσιμες λύσεις, που θα συμβάλουν στην προστασία και τη διατήρηση του περιβάλλοντος. Ταυτόχρονα, εισάγονται στον τομέα της επιχειρηματικότητας και προωθούν τα δικά τους προϊόντα και υπηρεσίες. Οι μαθητές/μαθήτριες,  περνούν από το στάδιο της ιδέας, στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση.

Με στόχο την καλλιέργεια επιχειρηματικών δεξιοτήτων, ικανοτήτων, στάσεων και αξιών, σε μαθητές από νεαρή ηλικία προκειμένου να αναλάβουν επιχειρηματικές πρωτοβουλίες και να καινοτομήσουν, προωθείται η εφαρμογή εκπαιδευτικών προγραμμάτων επιχειρηματικότητας.

Σε συνεργασία με τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Junior Achievement Κύπρου, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, έχει εντάξει στην εκπαίδευση, από το 2013 το πρόγραμμα/διαγωνισμό «Μαθητική Επιχείρηση», στο οποίο λαμβάνουν μέρος μαθητές ηλικίας 15 με 18 ετών, από δημόσια και ιδιωτικά σχολεία.

Εφαρμογή Προγράμματος

Tο πρόγραμμα «Mind REset» περιλαμβάνει πέντε ενότητες διάρκειας 45 λεπτών. Οι ενότητες παρουσιάζονται στην τάξη σε πέντε μαθήματα από έναν εκπαιδευτικό ή σε συνεργασία δύο εκπαιδευτικών. Οι ενότητες του προγράμματος παρουσιάζονται συνοπτικά πιο κάτω.

Ενότητα 1 - Ο Κύκλος της Ζωής

  • Να αναγνωρίζουν την αυξημένη χρήση του πλαστικού στην καθημερινότητα.
  • Να αντιλαμβάνονται τις επιπτώσεις από τη χρήση του πλαστικού στην κοινότητα, στη χώρα τους και σε διεθνές επίπεδο.
  • Να ονοματίζουν και επεξηγούν τα πέντε πεδία δράσης μέσα στους οποίους θα ζητηθεί να δράσουν.
  • Να αναπτύξουν περιβαλλοντική συνείδηση και να συμβάλουν στη διατήρηση του περιβάλλοντος ως ευσυνείδητοι πολίτες και πιθανοί μελλοντικοί επιχειρηματίες.

Ενότητα 2 - Καθορισμός ΠροβλήματοςΕύρεση Ιδέας

  • Να εντοπίσουν το πρόβλημα για το οποίο θα κληθούν να προσφέρουν λύσεις και να το κατανοήσουν.
  • Να κατανοήσουν τις έννοιες επιχείρηση-προϊόν-υπηρεσία.
  • Να κατανοήσουν την πρόσθετη αξία ενός προϊόντος ή υπηρεσίας.
  • Να βρουν τη δική τους ιδέα, την οποία θα κληθούν μετέπειτα να υλοποιήσουν.
  • Να γνωρίζουν τι είναι η έρευνα αγοράς και το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και γιατί είναι σημαντικά σε μια επιχείρηση.

Ενότητα 3 - Η Παραγωγή

  • Να κατανοούν πλήρως την έννοια της παραγωγής και ποια είναι τα είδη της παραγωγής.
  • Να μπορούν να υπολογίζουν το κόστος παραγωγής ανά μονάδα του προϊόντος- υπηρεσίας τους.
  • Να γνωρίζουν πώς να βρουν πόρους για να καλύψουν τα έξοδα τους.
  • Να καθορίζουν την τιμή του προϊόντος-υπηρεσίας τους για να έχουν όφελος.
  • Να έχουν ένα ξεκάθαρο σχέδιο για το προϊόν-υπηρεσία τους.
  • Να περάσουν στη φάση παραγωγής του προϊόντος ή της υπηρεσίας τους

Ενότητα 4 - Επικοινωνία και Προώθηση

  • Να κατανοήσουν τι είναι η προώθηση και η επικοινωνία και γιατί χρησιμοποιούνται από τις επιχειρήσεις.
  • Να γνωρίζουν τι είναι η επωνυμία μιας εταιρείας και τις έννοιες επωνυμία, λογότυπο, σλόγκαν.
  • Να ξέρουν πώς να καθορίζουν τη στρατηγική προώθησης της εταιρείας τους.
  • Να γνωρίζουν τι είναι η διαφήμιση, ποια τα είδη της και ποια τα οφέλη σε μια επιχείρηση από μια έξυπνη διαφήμιση.
  • Να ετοιμάσουν τη δική τους διαφημιστική εκστρατεία.

Ενότητα 5 - Ώρα για Απογείωση

  • Να γνωρίζουν πώς να στήνουν πάγκους για πώληση προϊόντων
  • Να γνωρίζουν πώς να ετοιμάζουν παρουσιάσεις των προϊόντων – υπηρεσιών τους και τι να προσέχουν όταν ετοιμάζουν αυτές τις παρουσιάσεις.
  • Να ετοιμάσουν τη δική τους παρουσίαση για το δικό τους προϊόν-υπηρεσία.
  • Να παρουσιάζουν τις ιδέες τους σε κοινό.


O οργανισμός Junior Achievement Κύπρου προμηθεύει, δωρεάν, τα σχολεία με όλο το υλικό που χρειάζονται, για την εφαρμογή του προγράμματος (Οδηγός Εκπαιδευτικού, Τετράδιο Εργασιών μαθητών/μαθητριών, Πιστοποιητικό Συμμετοχής κι ένα δωράκι ανά μαθητή/τρια).

Δικαίωμα Συμμετοχής

Δυνατότητα συμμετοχής έχουν όλα τα Γυμνάσια. Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος οι μαθητές/μαθήτριες έχουν τη δυνατότητα να λάβουν μέρος στον διαγωνισμό «Mind Resetters της χρονιάς» με πρώτο βραβείο μία επιχειρηματική εκπαιδευτική εμπειρία στο εξωτερικό.

Δράσεις της χρονιάς 2021-2022

Mind Reset 2021-2022

Η Ευρώπη χρειάζεται περισσότερους ανθρώπους που μπορούν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις, άτομα με τις σωστές γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις, που να είναι ικανά να μετατρέπουν τις ιδέες τους σε δράσεις για τη βελτίωση της κοινωνίας. Χρειαζόμαστε πολίτες με επιχειρηματικό πνεύμα για να αντιμετωπίσουν την κλιματική κρίση και ταυτόχρονα να βοηθήσουν στην ανάκαμψη μετά την πανδημία.

Στο πλαίσιο αυτό, πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία ο Τελικός και η Τελετή Βράβευσης του προγράμματος MindREset 2022 στις 15 Φεβρουαρίου 2022 στην αίθουσα εκδηλώσεων της ΠΟΕΔ παρουσία του Υπουργού Παιδείας κ. Πρόδρομου Προδρόμου.

Το πρόγραμμα «Mind REset» είναι ένα διασκεδαστικό και διαδραστικό πρόγραμμα, που προσφέρει μια σειρά 5 μαθημάτων σε μαθητές και μαθήτριες E’ και Στ’ Δημοτικού και Α’ και Β' Γυμνασίου. Οι ενότητες του προγράμματος έχουν ως στόχο να φέρουν τους μαθητές και τις μαθήτριες σε επαφή με τον τομέα της περιβαλλοντικής επιχειρηματικότητας και να τους/τις βοηθήσουν να αναπτύξουν δεξιότητες που θα συμβάλουν στην προστασία και τη διατήρηση του περιβάλλοντος.

Συνδυαστικά είχε ζητηθεί από τους μαθητές και τις μαθήτριες να εντοπίσουν τις συνέπειες της χρήσης του πλαστικού στη ζωή μας και να προτείνουν πρακτικές και βιώσιμες λύσεις, που θα συμβάλουν στην προστασία και τη διατήρηση του περιβάλλοντος. Ταυτόχρονα, είχαν την ευκαιρία να εισαχθούν στον πολύ ενδιαφέρον τομέα της επιχειρηματικότητας και να προωθήσουν τα δικά τους προϊόντα και υπηρεσίες.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες, πέρασαν από το στάδιο της ιδέας, στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση.

Στο πρόγραμμα συμμετείχαν 87 σχολεία από όλη την Κύπρο (63 Δημοτικά & 24 Γυμνάσια), 190 τμήματα (145 σε Δημοτικά & 45 σε Γυμνάσια) με συνολικό αριθμό μαθητών/τριών 3612 (2719 σε Δημοτικά & 893 σε Γυμνάσια) με την στήριξη περισσότερων από 200 εκπαιδευτικών.

Για την τελική επιλογή των ομάδων οι κριτές αξιολόγησαν την ποιότητα της παρουσίασης της επιχειρηματικής τους ιδέας, την ποιότητα των εκθεμάτων και του περιπτέρου και την ποιότητα παρουσίασης στη σκηνή και των απαντήσεων που έδωσαν.

Οι δυο ομάδες που αναδείχθηκαν Mind Resetters της χρονιάς 2022, οι οποίες κέρδισαν από μια εκπαιδευτική επιχειρηματική εμπειρία στην Ελλάδα είναι από το Δημοτικό Σχολείο Αγίου Αθανασίου Β’ η ομάδα «EAT THE BOX» και από το Γυμνάσιο Έγκωμης η ομάδα «ECO CLIP».

Η εταιρεία ΕΑΤ ΤΗΕ ΒΟΧ, παράγει κουτιά από ζυμάρι που τρώγονται, τα ζυ-mart box. Αυτά, αντικαθιστούν τα πλαστικά δοχεία φαγητού μιας χρήσης, συμβάλλοντας στη μείωση του πλαστικού. Αφού καταναλώσουμε το περιεχόμενο τους, μπορούμε να φάμε και τα ίδια τα κουτιά, ή να τα αφήσουμε ως “σκουπίδια” για τα τα “φάει” η Γη χωρίς να κινδυνεύει.

Το προϊόν «Ecoclip» είναι ένα χειροποίητο κλιπ αεροστεγούς κλεισίματος σακούλας, 100% οικολογικό. Είναι κατασκευασμένο από ξύλο και χρησιμοποιείται κυρίως για να σφραγίζει ανοιγμένες σακούλες τροφίμων, διατηρώντας το περιεχόμενο φρέσκο για περισσότερο διάστημα. Ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα κλιπ που κυκλοφορούν στο εμπόριο καθώς είναι χειροποίητο, με πρωτότυπο και ταυτόχρονα έξυπνο σχεδιασμό έτσι ώστε να μην μοιάζει με κανένα άλλο αντίστοιχο προϊόν.

Τις δυο δεύτερες θέσεις κατέκτησαν οι ομάδες «PwP» από το Δημοτικό σχολείο Αστρομερίτη, όπου η ιδέα τους ήταν η δημιουργία βιοδιασπώμενων γλαστρών για μικρά φυτά. Τα υλικά τους απλά: φυτόχωμα, σπόροι, εφημερίδες, κύλινδροι από χαρτί υγείας, μπογιές και σχοινάκι. Και η «HEY HAY» από το Γυμνάσιο-Λύκειο Ολύμπιον όπου προτείνουν μια εναλλακτική λύση που αφορά τη δημιουργία “οικολογικού” πλαστικού χωρίς να ενοχλείται καθόλου ο πλανήτης από τη διαδικασία της δημιουργίας του.

Τις δυο τρίτες θέσεις κέρδισαν η ομάδα «WorldREstart» από το Θ’ Δημοτικό Σχολείο Λεμεσού όπου η εταιρεία θα δώσει κίνητρα στις οικογένειες να μαζέψουν τα πλαστικά απορρίμματα από το περιβάλλον (πάρκα, παραλίες, χωράφια κ.λπ.). Τα κίνητρα είναι εκπτώσεις από καταστήματα και δώρα από εταιρείες. Για το Γυμνάσιο την τρίτη θέση κέρδισε η ομάδα «Spare Pen» του Β’ Περιφερειακού Γυμνασίου Λευκωσίας-Μαλούντας, όπου προτείνουν μια νέα ξύλινη οικολογική πένα για χρήση από όλες τις ηλικίες με σκοπό τη μείωση του πλαστικού και την εξοικονόμηση χρημάτων.

Οι νικητές/τριες της δεύτερης και τρίτης θέσης κέρδισαν δώρα, προσφορά του στρατηγικού συνεργάτη του Οργανισμού JA, Lidl Cyprus.

Πολλά συγχαρητήρια και στις υπόλοιπες φιναλίστ ομάδες, οι οποίες αναδείχθηκαν μέσα από 74 ομάδες παγκύπρια, και ήταν οι: Green Innovators από το Β' Δημοτικό Σχολείο Τραχωνίου, Stic Solar από το Δημοτικό Σχολείο Μαζωτού, Wolfpack από το Β’ Περιφερειακό Γυμνάσιο Λευκωσίας-Μαλούντας και Πλαστικό Απελέκητο από το Γυμνάσιο Σταυρού.

Τα μέλη της τελικής κριτικής Επιτροπής αποτέλεσαν οι: ο κ. Ανδρέας Παπαδόπουλος, Πρόεδρος ΔΣ Junior Achievement Κύπρου, η κα. Κλέλια Βασιλείου – Επίτροπος Περιβάλλοντος, ο κ. Σπύρος Κονδύλης – Γενικός Διευθυντής Lidl Κύπρου, ο κ. Χρίστος Φωτιάδης – Διευθυντής Εμπορίου και Βιομηχανίας, Υπουργείο Ενέργειας, ο κ. Κυπριανός Λούης – Διευθυντής Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης Υπουργείου Παιδείας και η κα. Ανδρούλα Σιημητρά – Επιθεωρήτρια Δημοτικής Εκπαίδευσης Υπουργείο Παιδείας.

Η θέληση, οι ιδέες και ο ζήλος με τον οποίο δούλεψαν όλα τα παιδιά και από τις 74 ομάδες παγκύπρια ήταν αξιοθαύμαστος στέλνοντας ένα ελπιδοφόρο μήνυμα για το μέλλον στην επιχειρηματικότητα αλλά και την περιβαλλοντική συνείδηση.

Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε με τη συνεργασία της Lidl Cyprus και με Θεσμικό Συνεργάτη το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας.